Blog (Nieuws)

35000 km door Afrika


De reis door Afrika die in de biografie al is genoemd, was een wezenlijk keerpunt in Paul zijn leven. Een reis als deze is niet alleen een uiterlijk gebeuren. Als je alle zekerheden achter je laat, dan kan het niet anders dat er na de vele confrontaties (positief en negatief) een ruimere kijk op het leven ontstaat.  Samen met Bert van de Roest begon de monster reis in Nederland om na ongeveer 35000 km te eindigen in Kaapstad (Zuid Afrika). De reis ging door onherbergzame gebieden. Van Marokko , Mauritanië, door de Sahara naar Senegal. In Mali via de Dogon vallei naar Niger en Tsjaad waar ze meerdere keren zijn overvallen. Ze vervolgden hun reis via Kameroen naar het regenwoud in C.A.R om in contact te komen en op jacht te gaan met de pygmeeën. De reis ging verder door het toenmalige Zaïre ,toen al min of meer in burgeroorlog. In dit moeilijk begaanbare land moest een vlot gebouwd worden voor de landrover, om de reis voort te kunnen zetten. Vervolgens reisden Paul en Bert door Oeganda en gingen op zoek naar de berg gorilla’s . Ze lieten de landrover aan boord takelen van een veerboot en voeren over “Lake Victoria ” naar Tanzania, waar ze het beroemde “Serengetti” met hun landrover doorkruisten. Via Mozambique ging de reis naar Zimbabwe waar ze met een vlot de “Zambezi” rivier bedwongen. Via Botswana ging de reis naar Namibië om uiteindelijk in Zuid Afrika uit te komen. De reis duurde van begin tot het eind ongeveer 8 maanden.

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Lijst schilderbenodigdheden

Benodigdheden lijst voor  fijn-schilderen o.l.v ; Paul Jaarsma

  • (schilder-ezels zijn aanwezig)

    Nodig voor de eerste les
  • Mdf plankje bv 30x40cm dikte ongeveer 8mm (te koop bij bv Karwei of Gamma)
  • Verfbakje voor lakroller
  • Lakroller
  • Fijn.schuurpapier
  • Busje acryl verf merk bv amsterdam; titanium wit en zwart
  • Doekje/lapje stof,     B-potlood    en kneedgum, puntenslijper
  • Als je het hebt een haarfohn .
  • Fotomateriaal van het onderwerp wat je gaat schilderen

 


Nodig voor de 2de les en verder

 

Onderschildering

Merk verf : Rembrandt , Oud Holland, Winston & Newton

  • Titanium wit
  • Omber naturel
  • Gerectificeerde terpentine
  • Belangrijk: Afscheurpalet wit (geschikt voor olieverf)

 

Overschildering

Verf bijvoorkeur :merk Rembrandt(talens) of Oud Holland   of Winston and Newton

  • Ultramarijn blauw
  • Ceruleum blauw
  • Sapgroen
  • Olijfgroen
  • Still de grain geel
  • Transoxide rood
  • Cadmium geel donker
  • Cadmium rood middel
  • Ultramarijn violet
  • Ultramarijn groen
  • Paynes grey
  • Karmijn gebrand
  • "Medium normaal" van het merk "Oud Holland". (nu ook bij flokstra in Groningen te bestellen/te koop (wat de verkoper in de winkel ook beweert dit medium werkt het beste met deze techniek!!!)

 


Optioneel (voor gevorderden)

Oud Holland verf:

  • Robijnlak
  • Hookersgroen licht (alleen wanneer je geen sapgroen hebt)
  • Zinober groen licht
  • Gouden barok rood
  • Davys grey
  • Robijn lak

Rembrandt verf;

  • Transparant wit

 


Belangrijk: Schilderstok (goedkoper er zelf een te maken)( bespreken we tijdens de les)

Penselen:

  • Kattetongen liefst: da vinci nova syntetisch
  • 2 stuks nr 0
  • 1 stuks bv nr 4
  • 1 stuk bv nr 6
  • 1 stuks bv nr8
  • 2 a 3 stuks aquarel penselen 00
  • 1 “das”kwast van eekhoornhaar (optioneel)

NB:Het gebruik van de verf is zeer spaarzaam waardoor de tubes verf erg lang mee gaan. Als je de penselen goed schoonhoud (als laatste schoonmaken met Da-vinci zeep) dan zullen die kosten ook heel erg meevallen.


FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Schildertechniek

banner grijs

Onderschildering met omber en wit op grijs paneel

Overschildering met transparante (glacis) en dekkende verflagen

De wijze waarop Paul Jaarsma schildert is een gelaagd proces. Het olieverf schilderij wordt opgebouwd middels een monochrome onderschildering waarover de kleur o.a. in transparante lagen wordt aangebracht. Het is een oude glaceertechniek volgens o.a. Titiaan en Leonardo Da Vinci. Het eindresultaat van deze wijze van schilderen is haast magisch. Als het schilderij goed is uitgelicht valt het licht door de transparante kleurlagen heen en kaatst op de onderschildering terug, waardoor het schilderij een extra dimensie lijkt te krijgen. Naast het schilderen geeft Paul al 15 jaar les in deze schildertechniek in Alkmaar en sinds 3 jaar in Dokkum.En heeft hij besloten les te gaan geven in Dokkum. Paul beweert dat zelfs beginners in de schilderkunst deze olie-verf techniek kunnen leren, omdat het een gelaagd proces is waarbij het schilderproces zich stap voor stap openbaart, en de cursist niet meteen overweldigd wordt door zowel kleur en vorm tegelijk. Natuurlijk is het een voordeel om al schilderervaring te hebben. Paul geeft zelfs les aan kunstenaars die de academie hebben gehad, maar er graag een nieuwe techniek bij willen leren. Wel is geduld een schone zaak bij deze wijze van werken. De cursisten zijn niet gebonden aan een bepaald thema, ze mogen zelf hun onderwerp uitkiezen. Op de cursuslocaties zijn de schildersezels aanwezig.

 

 

banner grijs

Onderschildering met omber en wit op grijs paneel

Overschildering met transparante (glacis) en dekkende verflagen

De wijze waarop Paul Jaarsma schildert is een gelaagd proces. Het olieverf schilderij wordt opgebouwd middels een monochrome onderschildering waarover de kleur o.a. in transparante lagen wordt aangebracht. Het is een oude glaceertechniek volgens o.a. Titiaan en Leonardo Da Vinci. Het eindresultaat van deze wijze van schilderen is haast magisch. Als het schilderij goed is uitgelicht valt het licht door de transparante kleurlagen heen en kaatst op de onderschildering terug, waardoor het schilderij een extra dimensie lijkt te krijgen. Naast het schilderen geeft Paul al 15 jaar les in deze schildertechniek in Alkmaar en sinds 3 jaar in Dokkum.En heeft hij besloten les te gaan geven in Dokkum. Paul beweert dat zelfs beginners in de schilderkunst deze olie-verf techniek kunnen leren, omdat het een gelaagd proces is waarbij het schilderproces zich stap voor stap openbaart, en de cursist niet meteen overweldigd wordt door zowel kleur en vorm tegelijk. Natuurlijk is het een voordeel om al schilderervaring te hebben. Paul geeft zelfs les aan kunstenaars die de academie hebben gehad, maar er graag een nieuwe techniek bij willen leren. Wel is geduld een schone zaak bij deze wijze van werken. De cursisten zijn niet gebonden aan een bepaald thema, ze mogen zelf hun onderwerp uitkiezen. Op de cursuslocaties zijn de schildersezels aanwezig.

 

 

FacebooktwittermailFacebooktwittermail