Onderschildering met Omber en wit op grijs paneel.
Overschildering met transparante kleuren in de schaduwpartijen en dekkende kleuren in de hooglichten
De wijze waarop Paul Jaarsma schildert is een gelaagd proces. Het olieverf schilderij wordt opgebouwd middels een monochrome onderschildering waarover de kleur o.a. in transparante lagen wordt aangebracht. Het is een oude glaceertechniek volgens o.a. Titiaan en Leonardo Da Vinci. Het eindresultaat van deze wijze van schilderen is haast magisch. Als het schilderij goed is uitgelicht valt het licht door de transparante kleurlagen heen en kaatst op de onderschildering terug, waardoor het schilderij een extra dimensie lijkt te krijgen. Naast het schilderen geeft Paul al 20 jaar les in deze schildertechniek in Alkmaar en sinds 10 jaar in Dokkum. En heeft hij dit jaar besloten te stoppen in Dokkum en les te gaan geven in zijn Atelier in Lauwersoog. Paul beweert dat zelfs beginners in de schilderkunst deze olie-verf techniek kunnen leren, omdat het een gelaagd proces is waarbij het schilderproces zich stap voor stap openbaart, en de cursist niet meteen overweldigd wordt door zowel kleur en vorm tegelijk. Natuurlijk is het een voordeel om al schilderervaring te hebben. Paul geeft zelfs les aan kunstenaars die de academie hebben gehad, maar er graag een nieuwe techniek bij willen leren. Wel is geduld een schone zaak bij deze wijze van werken. De cursisten zijn niet gebonden aan een bepaald thema, ze mogen zelf hun onderwerp uitkiezen. Op de cursuslocaties zijn de schildersezels aanwezig